Karl
Marx dilahirkan pada 5hb Mei 1818, di bandar Trier, Prusia Rhenis. Bapanya merupakan
seorang peguam keturunan Yahudi, yang pada tahun 1824 menganut Protestanisme. Hirschel
Marx adalah seorang peguam dan melarikan diri daripada anti-Semitisme dengan
memutuskan untuk meninggalkan kepercayaan Yahudi semasa Karl Marx kecil lagi.
Walaupun majoriti orang yang hidup dalam kalangan Trier adalah penganut
Katolik, Herschel Marx memutuskan untuk menjadi Protestan. Keluarganya agak kaya, beradat, tetapi
bukannya revolusioner. Bapa Karl Marx menukar namanya dari Hirschel kepada
Heinrich. Apabila bersekolah di Trier sekitar tahun 1830-1835, Karl Marx
memasuki Universiti Bonn dan mengambil kursus
undang-undang. Selepas mendapat ijazah di Gymnasium, Trier, Marx
memasuki universiti, pertama sekali di
Bonn dan kemudiannya di Berlin, di mana dia mempelajari perihal
perundangan, dengan major dalam sejarah dan falsafah. Dia menamatkan kursus
universiti pada tahun 1841, dengan tesis kedoktoraan mengenai falsafah
Epicurus.
Karl
Marx dididik di bawah pengaruh Ludwig Feuerbach dan pengikut Hegel yang
radikal. Walaupun beliau berkongsi kepercayaan Hegel dalam struktur dialektik,
Marx tetap berpendapat bahawa asas realiti yang terletak dalam bahan asas
ekonomi dan bukannya dalam pemikiran abstrak falsafah idealistik. Beliau
memperoleh ijazah doktor falsafah di Jena pada tahun 1841, menulis materialisme
dan ateisme Yunani. Beliau mengasaskan akhbar radikal, Rheinische Zeitung, penyertaan
Marx dalam pergerakan politik pada masa itu kurang popular.
Teras
analisis ekonomi Marx mendapati ungkapan awal dalam Manuskrip Ekonomi dan
Politik bagi tahun 1844. Karl Marx memperdebatkan bahawa keadaan masyarakat
perindustrian moden tetap menyebabkan kerenggangan pekerja dari pekerjaan
mereka sendiri. Dalam kajian semula sebuah buku Baier Bruno, On The Jewish
Question (1844), Marx terpengaruh ke atas politik dan mencadangkan satu
revolusi penstrukturan semula masyarakat Eropah. Karl Marx membuat penjelasan
sistematik teori ekonomi dalam Das Capital (Modal) (1867-1895) dan Theorien Uber
den Mehrwert (Teori Nilai Lebihan) (1862).
Karl
Marx mengasaskan Manifes der kommunistischen Partei (Manifesto Komunis) pada
tahun 1848 dengan harapan yang jelas berlakunya revolusi sosial. Manifesto Karl
Marx ini menerangkan perjuangan kelas di antara proletariat dan borjuasi,
membezakan komunisme dari pergerakan sosialis lain, mencadangkan senarai
reformasi sosial yang khusus, dan menggesa semua pekerja bersatu dalam revolusi
terhadap rejim yang sedia ada.
2.0 SEJARAH
HIDUP KARL MARX
Selepas
mendapat ijazah, Marx berpindah ke Bonn, dengan harapan menjadi seorang
profesor. Namun, dasar reaksioner kerajaan yang menyingkirkan Ludwig Feuerbach
daripada jawatan pengerusi pada tahun 1832, menyebabkan beliau tidak dapat kembali
ke universiti pada tahun 1826, dan pada tahun 1841 menghalang Profesor Bruno
Bauer untuk berceramah di Bonn, memaksa Marx melepaskan idea kerjaya akademik.
Pengaruh Hegelian daripada Persatuan Sayap Kiri semakin tersebar meluas di
Jerman pada masa itu. Ludwig Feuerbach mulai mengkritik teologi selepas tahun
1836, dan berpaling kepada materialisme pada tahun 1841 yang mendapat keutamaan
dalam falsafah beliau The Essence of
Christianity. Tahun 1843 menyaksikan kemunculan karya Feuerbach, Principles of the Philosophy of the Future.
Pada masa itu, beberapa orang borjuasi radikal di Rhineland, yang berhubungan
dengan Hegelian menjadi akhbar pembangkang bertajuk Rheinische Zeitung terbitan
pertama dikeluarkan pada 1hb Januari 1842. Karl Marx dan Bruno Bauer diundang
untuk menjadi penyumbang utama, dan pada bulan Oktober 1842 Marx menjadi
penyunting utamanya. Aliran revolusioner-demokratik akhbar tersebut menjadi
semakin mendapat perhatian di bawah penulisan Marx, dan pihak kerajaan menekankan
penapisan sebanyak tiga kali sebelum menyiarkannya di mana-mana media, pada 1hb
Januari 1843, kerajaan mengambil keputusan untuk mengharamkannya dan
menghentikan penerbitan pada bulan Mac 1843. Daripada rencana utama yang
disumbangkan oleh Marx dalam Rheinische Zeitung, adalah rencana mengenai
keadaan petani-petani yang menanam wain di Lembah Moselle.
Pada
tahun 1843, Marx mengahwini Jenny von Westphalen di Kreuznach, seorang kawan sejak
muda telah bertunang semasa beliau sedang belajar. Isterinya datang dari
keluarga bangsawan Prusia yang reaksioner, dengan abangnya menjadi Menteri
Dalam Negara Prusia sekitar tahun 1850-1858. Pada musim luruh tahun 1843, Marx
melawat Paris untuk menerbitkan jurnal radikal di luar negara.
Pada
bulan September 1844, Frederich Engels melawat Paris selama beberapa hari,
sejak itu menjadi sahabat karib Marx. Mereka berdua mengambil bahagian aktif
dalam, mencetuskan revolusi, kumpulan-kumpulan revolusioner di Paris pada masa
itu merupakan doktrin Proudhon, Karl Marx mengkritik dengan tajam dalam Poverty
of Philosophy, 1847. Dalam memperjuangkan pertempuran yang nekad menentang
pelbagai doktrin sosialisme borjuasi kecil, mereka menghasilkan teori dan
taktik sosialisme proletariat revolusioner, atau komunisme (Marxsisme).
Disebabkan
desakan berterusan Kerajaan Prusia, Marx
dibuang negari dari Paris pada tahun 1845, sebagai seorang revolusioner bahaya.
Dia berpindah ke Brussels. Pada musim bunga tahun 1847, Marx dan Engels menjadi
ahli masyarakat propaganda rahsia yang dinamakan Liga Komunis mereka mengambil
peranan penting dalam Kongres Liga Kedua di London, November 1847, mereka
menghasilkan Manifesto Communist yang muncul pada bulan Februari 1848. Dengan penjelasan
dan kebijaksanaan seorang genius, karya ini menggariskan konsep dunia baru
materialisme yang memupuk arena kehidupan sosial, dialektik, sebagai doktrin
perkembangan yang paling menyeluruh dan mendalam teori perjuangan jelas dan
peranan revolusioner bersejarah dalam dunia proletariat iaitu pencipta
masyarakat komunis baru.
Semasa
letusan Revolusi Februari 1848, Marx dibuang negara dari Belgium. Dia kembali
ke Paris, selepas Revolusi Mac, dia berpindah ke Cologne, Jerman, di mana Neue
Rheinische Zeitung diterbitkan dari 1hb Jun 1848 sehingga 19hb Jun 1849, dengan
Marx sebagai penyunting utama. Teori baru tersebut disahkan dengan baik sekali
oleh aliran peristiwa-peristiwa revolusioner tahun 1848-1849, sebagaimana ia
telah disahkan oleh kesemua gerakan proletariat dan demokratik di negara-negara
di seluruh dunia. Hidupan dalam buangan negara politik merupakan salah satu kesusahan
yang dialami oleh Marx, ianya terkandung dalam penulisan Marx dan Engels diterbitkan
pada tahun 1913. Kemiskinan membebankan Marx dan keluarganya, jika bukan kerana
bantuan kewangan berterusan oleh Engels, Marx sudah pasti tidak dapat menyempurnakan
Capital bahkan juga menyebabkan hasratnya tidak tercapai. Lebih-lebih lagi,
doktrin-doktrin dan aliran-aliran sosialisme borjuasi kecil yang bermaharajela,
dan sosialisme bukan proletariat secara umumnya memaksa Marx untuk
memperjuangan pertempuran berterusan dan tanpa belas kasihan dan kadang-kala
untuk menentang serangan-serangan peribadi yang paling ganas dan keji. Karl
Marx tetap berdiri dengan teguh, memperkembangkan teori materialis dalam
beberapa karya bersejarah, dengan memberikan dirinya secara umumnya kepada ekonomi
politik. Marx merevolusikan sains ini dalam karyanya, Contribution to the Critique
of Political Economy 1859 dan Capital 1867.
Kebangkitan
gerakan-gerakan demokratik pada hujung tahun 1850-an dan pada tahun 1860-an
memanggil semula Marx bergiat semula dalam aktiviti politik. Pada 28 September
1864, Pertubuhan Pekerja Antarabangsa, Internasional Pertama yang terkenal
diasaskan di London. Marx menjadi hati dan jiwa pertubuhan ini, dan merupakan
pengarang Kenyataan pertamanya dan
pelbagai resolusi-resolusi, deklarasi dan manifesto yang lain. Dalam menyatukan
gerakan pekerja dari pelbagai negara, beliau berusaha untuk menyalur pelbagai
bentuk sosialis bukan proletariat dan pra-Marxsis ke dalam aktiviti bersama dan
dalam menentang teori-teori kesemua kumpulan dan sekolah tersebut, Marx
menghasilkan taktik seragam bagi perjuangan proletariat. Berikutan kejatuhan Komunis
Paris 1871 bagimana Marx menjalankan kajian baik sekali, jelas, bijaksana,
mantap dan revolusioner (The Civil War in France, 1871) dan jurang yang
disebabkan oleh Bakunin dalam Internasional, pertubuhan tersebut tidak lagi
dapat wujud di Eropah. Selepas Kongres Internasional di Hague (1872), Marx
menyarankan pemindahan Majlis Umum Internasional ke New York. Internasional
Pertama telah memainkan peranan bersejarahnya, dan kini membuka jalan bagi
zaman perkembangan gerakan pekerja yang lebih pesat di kesemua negara di dunia,
zaman yang melihat gerakan tersebut membesar dalam pandangan, dan parti-parti
kelas pekerja sosialis jelata di negara-negara individu dibentukkan.
Disebabkan
faktor kesihatan Marx dilemahkan oleh usaha gigih dalam kerjaya teorinya. Dia
meneruskan usaha untuk mengubahsuai ekonomi politik dan selepas penghabisan
Capital, dia mengumpul bahan-bahan baru dan mengkaji beberapa bahasa baru
seperti Bahasa Rusia. Isterinya meninggal dunia pada 2hb Disember, 1881, dan
pada 14hb Mac, 1883, Marx meninggal dunia dengan damai pada kerusinya. Dia
dikuburkan di sisi isterinya di Kuburan Highgate di London. Beberapa org lagi
anak-anak Karl Marx meninggal dunia pada usia muda di London, apabila keluarga
mereka hidup dalam keadaan melarat. Tiga anak perempuan mengahwini sosialis
Inggeris dan Perancis, Eleanor Aveling, Laura Lafargue dan Jenny Longuet. Anak
Jenny Longuet adalah ahli Parti Sosialis Perancis.
3.0 HASIL
KARYA KARL MARX
Marxsisme
adalah sistem pandangan dan ajaran Marx. Marx merupakan seorang genius yang
meneruskan dan mengukuhkan tiga aliran ideologi utama pada abad ke-19, seperti
yang diwakili oleh tiga negara manusia yang paling maju, falsafah Jerman
klasik, ekonomi politik Inggeris klasik, dan sosialisme Perancis bergabung
dengan doktrin-doktrin revolusioner Perancis secara umum. Diakui malah oleh
pihak penentangnya, kedalaman dan ketekunan menakjubkan pandangan Marx, yang
keseluruhannya mewakili materialisme moden dan sosialisme saintifik moden,
sebagai teori dan rancangan gerakan kelas pekerja di kesemua negara bertamadun
di dunia, menjadikannya kemestian bagi memberikan garis panduan ringkas
mengenai konsep dunia belum secara umum, sebelum memberikan penjelasan mengenai
isi kandungan utama Marxsisme, iaitu, doktrin ekonomi Marx.
Bermula
dari tahun 1844-1845, apabila pandangannya mengambil bentuk, Marx merupakan
seorang materalis dan khususnya pengikut Ludwig Feuerbach, dan kelemahannya
Marx kemudiannya melihat hanya dalam konsep materialisme-nya yang tidak cukup
mantap dan mendalam. Pada abad kelapan-belas, terutamanya materialisme
Perancis, bukan sahaja merupakan perjuangan menentang pertubuhan-pertubuhan
politik dan menentang agama dan teologi, tetapi juga menentang segala metafizik
dari segi ‘spekulasi khayalan’ seperti yang berbeza daripada ‘falsafah sedar’. Marx
menulis proses pemikiran hasil daripada Idea, beliau mengubah menjadi subjek
bebas, pencipta dunia sebenar, yang sempurna adalah tidak lain daripada dunia
materialis dicerminkan oleh minda manusia, dan diterjemahkan ke dalam
bentuk-bentuk pemikiran. Dalam aliran yang sama sepenuhnya dengan falsafah
materialis Marx ini disokong kuat oleh Frederick Engels yang menulis dalam
Anti-Duhring, Perpaduan dunia tidak terdiri dalam kewujudkan dunia Perpaduan
sebenat dunia terdiri dalam sifat materialnya, dan ini dibuktikan oleh
perkembangan falsafah dan sains semulajadi yang lama. Gerakan adalah cara
kewujudan jisim. Tidak pernah dimana terdapatnya jisim tanpa gerakan atau
gerakan tanpa jisim, dan ia tidak sepatutnya berlaku persoalan apakah pemikiran
dan kesedaran sebenarnya, dan ia datangnya dari mana ia menjadi jelas bahawa
ianya adalah hasil otak manusia dan bahawa manusia sendiri adalah hasil Alam
yang telah berkembang dalam selaras dengan alam semulajadinya maka, ia adalah
jelas bahawa hasil daripada pemikiran manusia, dalam kajian terakhir sebagai
hasil Alam, bukan bercanggah dengan hubungan Alam yang lain tetapi adalah
sejajar dengannya.
3.1 Dialektik
Sebagai
doktrin kemajuan yang paling menyeluruh dan mendalam, yang paling terbaik
pernah dihasilkan dialektik Hegelian dianggap oleh Marx dan Engels sebagai
pencapaian terbaik falsafah Jerman klasik. Mereka berpendapat bahawa mana-mana
formulasi prinsip mengenai kemajuan, mengenai evolusi, adalah tidak adil dan
hanya dapat memesongkan aliran kemajuan sebenar dalam Alam dan masyarakat. Alam
adalah bukti dialektik, dan ia perlu dikatakan bagi sains semulajadi moden
bahawa ia telah memberikan bahan-bahan yang pelbagai dan istemewa dan maka ini membuktikan
bahawa dalam kajian terakhir, proses Alam adalah bersifat dialektik dan
bukannya metafizik semata-mata.
Aspek
revolusioner dalam falsafah Hegel ini dipupuk dan diperkembangkan oleh Marx.
Materialisme dialektik yang tidak memerluka apa-apa falsafah berdiri di atas
kajian melalui sains yang lain. Dari falsafah pada mulanya terdapat sains
pemikiran dan hukum logik dan dialektik. Dialektik menurutpemahaman Karl Marx,
dan juga selari dengan Hegel, melibatkan apa yang kini dinamakan teori
pengetahuan, atau epistemologi, yang juga perlu dianggap perihal subjeknya secara
bersejarah, mengkaji dan mengumumkan punca dan kemajuan pengetahuan, peralihan
dari bukan pengetahuan kepada pengetahuan.
Pada
masa itu, idea evolusi telah hampir sepenuhnya memasuki tahap kesedaran sosial,
diilhamkan dengan pelbagai keadah, dan bukannya hanya melalui falsafah
Hegelian. Namun, idea ini, seperti yang diterajui oleh Marx dan Engels mengambil
dasar falsafah Hegel, adalah lebih mendalam dan jauh lebih kaya dalam kandungan
daripada aliran idea evolusi mutakhir. Sesuatu kemajuan yang berulang-ulang, walaupun
sudah berlalu, tetapi diulangi atau dilahirkan pada cara yang berlainan dengan
keadah yang lebih maju lagi, sesuatu kemajuan, yang berlaku dalam kitaran, bukannya
mengikut garis lurus, terdapat jurang dalam kitaran tersebut ianya mengalami perubahan
kuantiti menjadi kualiti. Unsur-unsur dalam menuju kemajuan, diperolehi melalui
percanggahan dan konflik pelbagai kuasa dan aliran bertindak pada badan
tertentu, atau di dalam fenomena mahupun dalam masyarakat tertentu. Kebergantungan
dan hubungan paling rapat tidak dapat dipisahkan di antara kesemua aspek dari
mana-mana hubungan fenomena yang memberikan proses gerakan seragam dan proses
yang mengikut hukum-hukum tertentu.
3.2 Konsep
Sejarah Materialis
Kesedaran
mengenai sifat tidak berterusan, tidak sempurna, dan berat sebelah materialisme
lama meyakinan Marx mengenai keperluan membawa sains masyarakat ke dalam
perpaduan dengan dasar materialis. Oleh
kerana materialisme secara umumnya menjelaskan kesedaran sebagai hasil kewujudan,
dan bukan sebaliknya, maka materialisme diamalkan kepada kehidupan sosial umat
manusia perlu menjelaskan kesedaran sosial sebagai hasil kewujudan sosial.
Teknologi mendedahkan cara manusia menangani Alam, dengan proses pengeluaran
serta-merta melalui mana dia mengekalkan kehidupannya, dan dengan itu juga
mendedahkan cara pembentukan hubungan-hubungan sosialnya, dan konsep-konsep
mental yang terkandung di dalamnya. Dalam penjelasan melalui Contribution to the Critque of Political
Economy, Karl Marx memberikan keterangan penting mengenai prinsip-prinsip
materialisme yang diamalkan kepada masyarakat manusia dan sejarahnya.
Penemuanan
konsep sejarah materialis atau lebih tepat lagi dengan penerusan dan perluasan
berterusan materialisme ke dalam arena fenomena sosial, menghapuskan dua
kelemahan utama dalam dua teori sejarah awal. Dalam tempat pertama, teori
sejarah awal itu hanya mengkaji motif-motif ideologi dalam aktiviti-aktiviti
bersejarah umat manusia, tanpa mengkaji punca motif-motif tersebut, atau
menentukan hukum-hukum objektif yang memerintah perkembangan sistem hubungan
sosial. Kedua, teori-teori yang lebih awal tidak merangkumi aktiviti masyarakat,
manakala materialisme bersejarah memungkinkan buat kali pertama dikaji dengan
ketepatan saintifik, hubungan-hubungan sosial kehidupan rakyat, dan perubahan
dalam pelbagai keadaan. Pada tahap terbaik, ‘sosiologi’ Marxsis membawa perkiraan
mengenai fakta-fakta kurang releven dan sesuatu penjelasan mengenai aspek-aspek
proses sejarah individu. Dengan mengkaji seluruh aliran-aliran yang bercanggah,
dengan menerangkannya kepada keadaan hidup pelbagai kelas masyarakat yang dapat
ditentukan dengan terperinci dan mengetepikan subjektifisme dalam pemilihan
idea tertentu mendedahkan bahawa kesemua idea dan segala aliran berpunca dari
keadaan kuasa pengeluaran materialis, Marxsisme menandakan jalan menuju kajian
menyeluruh dan mendalam mengenai proses kebangkitan, kemajuan dan kemerosotan
sistem sosio-ekonomi.
4.0 SUMBANGAN
KARL MARX
Marxsisme
telah memberikan panduan tentang teori perjuangan kelas, menghapuskan
hukum-hukum pemerintahan yang mengelirukan dan bersifat penindasan. Ia hanyalah
kajian perjuangan kesemua ahli sesebuah masyarakat atau kumpulan masyarakat
yang dapat membawa penghuraian saintifik mengenai hasil perjuangan beliau.
Perjuangan yang bercanggah berpunca dari perbezaan dalam kedudukan dan cara
kehidupan kelas-kelas ke dalam mana masyarakat dibahagikan. Menurut Karl Marx sejarah
kesemua masyarakat yang sedia ada adalah sejarah perjuangan kelas, Marx menulis
dalam Communist Manifesto, “Orang bebas
dan hamba, bangsawan dan golongan bawahan, tuan dan serf, ahli tukang dan
pembantu tukang”, pendek kata penindas dan yang tertindas sentiasa berdiri
dalam tentangan di antara satu sama lain, cuba mendapatkan hak mereka secara
berterusan, sama ada secara bawah tanah, secara terbuka, setiap kali sesuatu revolusi
yang berakhir akan berlaku penyusunan semula masyarakat secara berevolusi, atau
dalam kehancuran bersama-sama kelas-kelas yang saling bercanggah itu. Masyarakat
borjuasi moden yang telah berkembang dari kejatuhan masyarakat feudal yang
gagal membasmikan penentangan-penentangan kelas. Ia telah mendirikan
kelas-kelas baru, bentuk perjuangan baru yang menggantikan bentuk-bentuk lama.
Namun,
pada masa zaman borjuasi, menunjukkan sifat yang istimewa, ia telah
meringkaskan penentangan-penentangan kelas. Masyarakat secara keseluruhan
semakin bercerai ke dalam dua cabang bermusuhan besar, ke dalam dua kelas besar
yang berhadapan dengan satu sama lain, Borjuasi dan Proletariat. Sejak Revolusi
Perancis, sejarah Eropah telah mendedahkan apa yang sebenarnya terletak di
bawah peristiwa perjuangan kelas. Zaman Pemulihan di Perancis melahirkan beberapa ahli sejarah
seperti Thierry, Guizot, Mignet dan Thiers, dalam menyimpulkan apa yang
berlaku, mereka mengakui bahawa perjuangan kelas merupakan kunci kepada sejarah
Revolusi Perancis. Zaman moden iaitu kejayaan sepenuhnya borjuasi.
Pendekatan
Karl Marx kepada politik masih dipengaruhi dengan mendalam oleh falsafah. Karl Marx
berfikir dari segi hubungan di antara falsafah dan kelas pekerja, persekutuan
di mana falsafah akan memainkan peranan kepimpinan. Dia memanggil para pekerja
sebagai unsur pasif dalam revolusi dan menulis bahawa “kepala pembebasan ini adalah falsafah, hati pembebasan ini adalah
proletariat” (CW III 183, 187). Marx
dan Engels percaya bahawa penyelesaian yang paling radikal kepada soalan ini,
ialah menubuhkan republik demokratik revolusioner mengikut contoh Republik
Perancis Pertama yang ditubuhkan pada tahun 1790-an, akan menyebelahi
kepentingan kelas pekerja, kerana ia akan memberikan luahan paling jelas kepada
perjuangan kelas di antara tenaga pekerja tanpa dibelenggu oleh sistem feudal.
Isu diutarakan dengan paling jelas di Jerman, yang kekurangan keadaan paling
asas bagi penubuhan negara borjuasi, iaitu perpaduan kebangsaan. Halangan utama
kepada revolusi borjuasi demokratik di Jerman dan di Eropah secara umumnya
merupakan Rusia Tsaris, yang telah menggunakan tentera petani yang besar untuk
menghancurkan revolusi-revolusi pada tahun 1848.
Maka,
Marx dan Engels telah mempertimbangkan gerakan-gerakan kebangsaan dari sudut
pandangan cara ia bersesuaian dengan aliran kuasa-kuasa di Eropah, melalui
hubungan mereka dengan negara-negara yang merupakan barisan hadapan revolusi
demokratik borjuasi menentang Rusia dan sekutu-sekutunya. Pada tahun 1849,
Engels telah mengajukan “persekutuan
kaum-kaum revolusioner menentang kaum-kaum kontra-revolusioner, sesuatu
persekutuan yang wujud bukannya pada kertas, tetapi di medan pertempuran” (CW
VIII 363).
Kuasa
motif intelek dan moral serta penguasa fizikal yang perubahan ini adalah kaum proletariat, yang
telah dilatih oleh kapitalisme sendiri. Perjuangan proletariat menentang pihak
borjuasi, yang menemui perluahan dalam pelbagai bentuk yang sangat kaya dalam
kandungan, secara tidak dapat dielakkan menjadi perjuangan politik demi
rampasan kuasa politik oleh proletariat. Sosialisasi sudah pasti membawa
cara-cara pengeluaran menjadi harta milik masyarakat. Peningkatan pesat dalam
produktiviti tenaga pekerja, hari bekerja yang lebih pendek, dan penggantian
pengeluaran sisa, binasa, skala kecil, kuno dan tidak bersatu oleh tenaga
pekerja kolektif dan maju begitulah kesan-kesan terus-menerus perubahan ini.
Pada
tahap paling baik, ‘sosiologi’ dan tawarikh pra-Marxsis membawa kepada sesuatu
penjelasan mengenai aspek-aspek proses sejarah individu. Dengan mengkaji
seluruh aliran-aliran yang bercanggah, dengan mengurangkannya kepada
keadaan-keadaan kehidupan dan pengeluaran pelbagai kelas masyarakat yang dapat
ditentukan dengan terperinci, dengan mengetepikan subjektifisme dalam pemilihan
idea tertentu dalam penjelasannya, dengan mendedahkan kesemua idea dan segala
aliran berpunca dari kuasa pengeluaran materialis, Marxsisme menandakan jalan
menuju kajian menyeluruh dan mendalam mengenai proses kebangkitan, kemajuan dan
kemerosotan sistem sosio-ekonomi.
5.0 Pandangan
Mengenai Karl Marx
Karl
Marx memberi sumbangan kepada perjuangan menentang kapitalisme, dan demi
sosialisme. Beliau berjaya mengubah kepercayaan masyarakat dan meyakinkan
mereka bahawa Marx sememangnya tepat, ia juga mesti mengubah amalan masyarakat
untuk bangkit menentang pemerintahan kapitalis. Pengenalan daripada sumbangan
kepada kritikan falsafah Hegel yang dikemukakan oleh Karl Marx yang
memperdebatkan bahawa hanya revolusi boleh mengubah masyarakat merupakan
sesuatu yang sangat unik sekali, sehingga melalui falsafah yang diutarakannya
menyebabkan pembaharuan yang pesat meliputi seluruh Eropah telah berlaku. Hasil
daripada penulisan Karl Mark golongan borjuasi yang menindas rakyat jelata
telah ditentang habisan-habisan, melalui ideologi beliau juga telah menyedarkan
masyarakat tentang hak-hak mereka.
Petikan
berikat dari Manisfesto Komunis oleh Marx menunjukkan tentang apa yang Marx
tuntut dari sains sosial berkenaan dengan kajian objektif ke atas kedudukan
setiap kelas dalam masyarakat moden, dengan rujukan kepada kajian setiap kelas
dalam keadaan-keadaan kemajuan. Di antara kesemua kelas yang berhadapan dengan
borjuasi pada hari ini, hanya proletariatlah yang benar-benar sebuah kelas
revolusioner. Kelas-kelas yang lain mereput dan akhirnya lesap apabila berhadapan
dengan globalisasi, proletariat ada hasilnya yang khas dan mustahak. Kelas
menengah bawahan, usahawan kecil, pekedai, tukang, petani, kesemua berjuang
menentang borjuasi, untuk menyelamatkan kewujudan mereka sebagai bahagian kelas
menengah daripada pupus. Oleh kerana ini, mereka bukanlah bersifat
revolusioner, tetapi konservatif. Lebih-lebih lagi, mereka bersifat menentang
kemajuan, kerana mereka mencuba memutar balik roda sejarah. Jika secara
kebetulan mereka bersifat revolusioner, mereka hanyalah sedemikian akibat
pemindahan mereka ke proletariat yang semakin mendekati, maka mereka bukanya
mempertahankan masa sekarang mereka, tetapi kepentingan-kepentingan masa depan
mereka, iaitu mereka meninggalkan pendirian mereka sendiri untuk menempatkan
diri mereka pada pendirian proletariat. Marx memberikan contoh-contoh hebat
bagi sejarah materialis, dan kajian mengenai kedudukan setiap kelas individu,
dan kumpulan-kumpulan yang berlainan atau lapisan dalam sesebuah kelas,
menunjukkan dengan jelas mengapa dan bagaimana setiap perjuangan kelas adalah
perjuangan politik.
6.0 Kesimpulan
Adalah
jelas bahawa Karl Marx menyimpulkan sifat tidak dapat dielakkan perubahan
masyarakat kapitalis menjadi masyarakat sosialis sepenuhnya dan secara
eksklusif dari hukum ekonomi kemajuan masyarakat. Sosialisasi tenaga pekerja,
yang berkembang dengan semakin pesat dalam seribu bentuk dan telah menonjolkan
diri dengan jelas sekali, semasa setengah abad sejak Karl Marx meninggal dunia,
dalam pertumbuhan pengeluaran berskala besar, memberikan bahan dasar asas bagi
kedatangan sosialisme yang tidak dapat dielakkan.
Teori
yang dikemukakan oleh Karl Marx tentang munculnya keadaan dimana buruh atau
proletariat mendapat satu pembaharuan dalam kehidupan merekaa. Golongan
prolateriat telah mendapat hak yang sepatutnya mereka impikan, mereka bebas
daripada cengkaman pihak borjuasi.
Berdasarkan
huraian di atas, dapat disimpulkan bahwa ideologi yang dikemukakan oleh Karl
Marx dan pengikutnya merupakan sebuah ideologi yang timbul sebagai respon
terhadap ideologi kapitalis. Kedua-dua ideologi ini Marxisme dan kapitalis,
saling bertentangan satu sama lain. Ideologi yang dikemukakan oleh Karl Marx
tersebut lebih menekankan pada sifat kolektivisme, sedangkan ideologi kapitalis
lebih menekankan pada sifat individualisme. Pendapat Karl Marx mengenai maksud ideologi
dan pelaksanaannya memiliki sisi positif dan sisi negatif. Sisi negatif dari
pendapat Karl Marx berasal dari kesimpulan analisis yang dilakukannya.
Kesimpulan analisis yang dilakukan oleh Karl Marx menyebutkan bahwa ideologi
hanyalah sebuah ilusi, pandangan yang menyesatkan dunia dan kepalsuan.
Tetapi,
bagi kami ideologi bukan hanya sebuah ilusi dan kepalsuan, melainkan sebuah
pandangan hidup yang merupakan hasil dari pemikiran yang jernih. Pandangan
hidup inilah yang akan kita jadikan sebagai prinsip dalam menghadapi berbagai
macam permasalahan yang ada dalam kehidupan sehari-hari. Di samping sifat
negatif tersebut, pendapat Karl Max juga memliki sifat positif, yaitu lebih
menekankan pada sifat kolektivisme pada ideologi yang diterapkannya. Penekanan
pada sifat kolektivisme tersebut sangat baik jika diterapkan pada masa sekarang
keranak peningkatn tingkat individualisme dalam kehidupan bermasyarakat
sekarang ini. Oleh karena itu, penerapan ideologi tersebut dapat memperkecil
tingkat individualisme masyarakat.
6.0 RUJUKAN
- Seratus Tokoh yang Paling Berpengaruh dalam Sejarah oleh Michael H. Hart, (Online) http://media.isnet.org/iptek/100/KarlMarx.html(9/12/2011)
- Social Philosophy Two Marxist Objections to Exploitation Paul Warren, (Online). http://www.bu.edu/wcp/Papers/Soci/SociWarr.htm(9/12/2011)
- The History Guide: Lectures on Morden European Intellectual History. (Online) http://www.historyguide.org/intellect/marx.html(12/12/2011).
- Marx-Engels Biography KARL MARX by Frederick Engels. (Online) http://www.marxists.org/archive/marx/bio/marx/eng-1869.htm(12/12/2011).
- Phylosophy Pages: Britannica Internet Guide Selection(Online) http://www.philosophypages.com/ph/marx.htm(12/12/2011).
- Social Philosophy Two Marxist Objections to Exploitation Paul Warren, (Online). http://www.bu.edu/wcp/Papers/Soci/SociWarr.htm
- Karl Marx Ringkasan Biografi Pendek Dengan Penerangan Mengenai Marxsisme (Online).
No comments:
Post a Comment