Monday, April 9, 2012

Rene Descartes




Pengenalan
Rene Descartes sering dikreditkan sebagai seorang "Bapa Falsafah Moden." Tajuk ini adalah wajar kerana kedua-duanya berpisah dengan falsafah tradisional Scholastic-Aristotle lazim pada bila-bila masa dan kepada pembangunan dan promosi baru sains, mekanistik. Memecahkan asas-Nya dengan falsafah Scholastic telah dua kali lipat. Pertama, Descartes berpendapat bahawa kaedah Scholastics cenderung untuk meragui diberikan pergantungan mereka pada sensasi sebagai sumber untuk pengetahuan semua. Kedua, dia mahu menggantikan model akhir mereka sebab dan akibat penjelasan saintifik dengan model yang lebih moden, mekanistik.
Descartes cuba menangani isu bekas melalui kaedah keraguan. Strategi asas adalah untuk mempertimbangkan palsu mana-mana kepercayaan yang jatuh menjadi mangsa walaupun ragu-ragu sedikit. Ini "keraguan hiperbola" kemudian digunakan untuk membersihkan jalan bagi apa Descartes dianggapnya yang tidak berpihak untuk mencari kebenaran. Penjelasan kepercayaan yang sebelum ini diadakan ini kemudian meletakkan beliau di tanah sifar epistemologi. Dari sini Descartes menyatakan untuk mencari sesuatu yang terletak di tanpa sebarang keraguan. Pada akhirnya dia mendapati bahawa "saya wujud" adalah mustahil untuk meragui oleh itu, ianya benar-benar tertentu. Ia adalah dari sudut ini bahawa Descartes hasil untuk menunjukkan kewujudan Tuhan dan bahawa Tuhan tidak boleh menjadi satu penipuan. Ini seterusnya, digunakan untuk menetapkan kepastian semua yang jelas dan difahami dengan jelas dan menyediakan epistemologi asas daripada pencarian Descartes.

Riwayat Hidup Rene Descartes.
Descartes dilahirkan di La Haye en Touraine sekarang pada masa kini tempat kelahirannya dipanggil Descartes, Indre-et-Loire, Perancis bersempena dengan namanya. Apabila beliau berusia satu tahun, Jeanne Brochard iaitu ibunya telah meninggal dunia. Joachim bapanya adalah seorang ahli parlimen wilayah. Pada usia lapan tahun, beliau memasuki Royal Henry Jesuit College-Le-Grand di La Fleche. Selepas tamat pengajian, beliau belajar di University of Poitiers, dalam Baccalaureat dan Lesen di sisi undang-undang pada tahun 1616, selaras dengan kehendak bapanya bahawa dia harus menjadi seorang peguam.
Pada tahun 1618, Descartes telah terlibat dalam tentera Maurice Nassau di Republik Belanda, tetapi sebagai gencatan senjata telah ditubuhkan di antara Belanda dan Sepanyol, Descartes menggunakan masa lapang untuk belajar matematik. Dengan cara ini, dia menjadi mengetahui dengan Ishak Beeckman, ketua sekolah Dordrecht. Beeckman telah dicadangkan masalah matematik yang sukar, dan beliau sangat kagum, Descartes dengan mudah sahaja menemui jalan penyelesaian. Kedua-dua percaya bahawa ia adalah perlu untuk mewujudkan satu kaedah yang benar-benar berkaitan matematik dan fizik. Semasa dalam perkhidmatan Maximilian Duke Bavaria, Descartes terlibat dengan Peperangan Gunung Putih di luar Prague, pada bulan November tahun 1620.
Pada malam dari 10-11 November 1619, semasa ditempatkan di Neuburg der Danube, Jerman, Descartes mengalami tiga siri mimpi atau visi yang kuat yang kemudiannya mendakwa bahawa mimpi tersebut mempengaruhi hidupnya. Beliau membuat kesimpulan daripada  visi tersebut bahawa mempelajari sains akan membuktikan bahawa satu cara untuk mengetahui sesuatu kebenaran, baginya, mengejar kebijaksanaan yang benar adalah sebahagian matlamat dalam hidupnya hidupnya. Descartes juga melihat dengan jelas bahawa segala kebenaran yang telah berkaitkan antara satu sama lain, dalam mencari kebenaran asas dan meneruskan konsep logik akan membuka jalan kepada kebenaran sains. Dengan kebenaran asas ini, Descartes telah menemui satu falsafah beliau yang terkenal iaitu "Saya berfikir".
Pada 1622, beliau kembali ke Perancis, dan dalam tempoh beberapa tahun akan datang menghabiskan masa di Paris dan beberapa tempat lain sekitar Eropah. Ia adalah semasa menginap di Paris bahawa dia terdiri esei pertama pada kaedah Regulae di Directionem Ingenii (Peraturan untuk Arahan Mind). Beliau tiba di La Haye pada tahun 1623, menjual semua hartanya untuk melabur dalam bon, yang menyediakan pendapatan yang selesa untuk seluruh hidupnya. Descartes telah hadir pada pengepungan La Rochelle oleh Kardinal Richelieu pada tahun 1627.
Pada tahun 1628 beliau kembali ke Republik Belanda, di mana beliau tinggal sehingga September 1649. Pada bulan April 1629, beliau menyertai Universiti Franeker, hidup di Sjaerdemaslot, di bawah nama "Poitevin" beliau mendaftar di Universiti Leiden untuk belajar matematik dengan Jacob Golius dan astronomi dengan Martin Hortensius. Pada bulan Oktober 1630, beliau telah disingkirkan oleh Beeckman, dia menuduh plagiarisme beberapa idea-idea beliau. Di Amsterdam, beliau mempunyai hubungan dengan gadis hamba, Helena Jans van der Strom, hasil perkhwinannya  dengan Helena dia mempunyai seorang anak perempuan, Francine, yang dilahirkan pada 1635 di Deventer, pada masa Descartes mengajar di Universiti Utrecht. Francine Descartes meninggal dunia pada tahun 1640 di Amersfoort, akibat Demam Scarlet.
Ketika di Belanda, beliau mengubah ucapannya dengan kerap, yang tinggal di antara tempat-tempat lain di Dordrecht (1628), Franeker (1629), Amsterdam (1629-1630), Leiden (1630), Amsterdam (1630-1632), Deventer (1632-1634) , Amsterdam (1634-1635), Utrecht (1635-1636), Leiden (1636), Egmond (1636-1638), Santpoort (1638-1640), Leiden (1640-1641), Endegeest (istana berhampiran Oegstgeest) (1641-43), dan akhirnya untuk masa yang panjang di Egmond-Binnen (1643-1649).
Beliau kerap menulis semua kerja-kerja utama pada tahun-tahun 20annya di Belanda, di mana beliau berjaya merevolusikan matematik dan falsafah. Pada tahun 1633, Galileo telah dikutuk oleh Gereja Roman Katolik, dan Descartes meninggalkan rancangan untuk menerbitkan Treatise On The World, hasil kerja empat tahun sebelumnya. Walau bagaimanapun, pada tahun 1637, beliau menerbitkan sebahagian daripada kerja-kerja ini dalam tiga esei iaitu Les Météores (Meteor), La Dioptrique (Dioptrics) dan La Geometrie (Geometri), didahului oleh pengenalan, esei terkenalnya ialah Discours de la Metode (Wacana mengenai Kaedah) . Di dalamnya Descartes menyediakan empat kaedah-kaedah pemikiran, bertujuan untuk memastikan bahawa pengetahuan terletak di atas asas yang kukuh.
Rene Descartes hidup sekitar 31 Mac 1596-11 Februari 1650, adalah seorang ahli falsafah Perancis dan penulis yang menghabiskan sebahagian besar kehidupan dewasa di Republik Belanda . Beliau telah diberi gelaran 'Bapa Falsafah Moden', dan falsafah barat yang banyak seterusnya adalah respons kepada tulisan-tulisannya, yang dikaji rapat hingga ke hari ini. Secara khusus, meditasi di atas Falsafah Pertama terus menjadi teks standard di kebanyakan jabatan falsafah universiti. Pengaruh Descartes dalam matematik adalah sama jelas, sistem koordinat Cartesian membenarkan persamaan algebra untuk diungkapkan sebagai bentuk geometri, dalam sistem koordinat 2D dinamakan sempena nama beliau. Rene Descartes digelar sebagai bapa geometri analisis, mengkaji hubungan antara algebra dan geometri, penting untuk penemuan kalkulus dan analisis yang sangat kecil. Descartes juga salah satu daripada tokoh-tokoh utama dalam Revolusi Saintifik.

Idea-idea penting yang Dihasilkan oleh Rene Descartes
Warisan Matematik
Teori Descartes menyediakan asas kalkulus itu Newton dan Leibniz, dengan memohon kalkulus sangat kecil kepada masalah talian yang tangen, dengan itu membenarkan evolusi cawangan bahawa matematik moden, ini muncul malah lebih mengejutkan bahawa karya itu adalah hanya bertujuan sebagai contoh Discours de la méthode pour bien conduire sa raison, et chercher la verité dans les sciences (Wacana mengenai Kaedah Sepatutnya Menjalankan Sebab, dan Mencari untuk Kebenaran dalam Sains, lebih dikenali di bawah Discours tajuk yang dipendekkan de la Kaedah Bahasa Inggeris, Wacana mengenai Kaedah).
Pemerintahan Descartes tanda-tanda juga satu kaedah yang biasa digunakan untuk menentukan bilangan akar yang positif dan negatif polinomial. Descartes mencipta geometri analisis, dan mendapati bentuk awal undang-undang pemuliharaan momentum iaitu momentum yang panjang merujuk kepada momentum tenaga. Beliau menggariskan pandangan beliau mengenai alam semesta dalam Prinsip-prinsip Falsafah.
Descartes juga membuat sumbangan kepada bidang optik. Beliau menunjukkan dengan menggunakan pembinaan geometri dan yang undang-undang biasan dikenali juga sebagai undang-undang atau Descartes lebih biasa undang-undang Snell itu, yang mendapati ia 16 tahun lebih awal, bahawa yang radius sudut pelangi adalah 42 darjah (iaitu, di sudut tercangkum pada mata oleh pinggir pelangi dan sinar yang lulus dari matahari melalui pusat pelangi adalah 42 °). Beliau juga bebas mendapati undang-undang pemikiran, dan esei mengenai optik adalah sebutan pertama yang diterbitkan undang-undang ini.
Salah satu sumbangan Descartes yang paling paling bertahan pembangunan geometri Cartesian, yang menggunakan algebra untuk menerangkan geometri. Dia "mencipta konvensyen yang mewakili sesuatu yang tidak diketahui dalam persamaan dengan x, y, dan z, dan dikenali sebagai a, b, dan c". Beliau juga merintis nota standard yang menggunakan superskrip untuk menunjukkan kuasa atau eksponen, bagi 4 contoh yang digunakan dalam x4 untuk menunjukkan menyegiempatkan daripada konsep segiempat.
Walaupun Descartes terkenal dalam golongan akademik ke arah akhir hayatnya, pengajaran karya-karya beliau di sekolah-sekolah adalah kontroversi. Henri de Roy (Henricus Regius, 1598-1679), Profesor Perubatan di Universiti Utrecht, dikutuk oleh Rektor Universiti, Gijsbert Voet (Voetius), untuk mengajar fizik Descartes.
Karya-karya yang dihasilkan oleh Descartes.
1.       1618. Musicae Kompendium. Risalah mengenai teori muzik dan estetika muzik yang ditulis untuk awal Descartes perbincangan dengan Ishak Beeckman.
2.       1626-1628. Regulae iklan directionem ingenii (Peraturan untuk Arahan Mind). Yang tidak lengkap. Pertama diterbitkan selepas kematian pada tahun 1684. Edisi terbaik kritikal, yang termasuk terjemahan Belanda yang awal, disunting oleh Giovanni Crapulli (The Hague: Martinus Nijhoff, 1966).
3.       1630-1633. Le Monde (Dunia) dan L'Homme (Lelaki). Persembahan pertama Descartes sistematik falsafah semula jadi. Manusia telah diterbitkan selepas kematiannya dalam terjemahan bahasa Latin pada 1662; dan Dunia selepas kematian pada tahun 1664.
4.       1637. Discours de la Metode (Wacana mengenai Kaedah). Suatu pengenalan kepada Essais, yang termasuk Dioptrique, Météores dan Geometrie.
5.       1637. La Geometrie (Geometri). Kerja-kerja Descartes utama dalam matematik. Terdapat terjemahan bahasa Inggeris oleh Michael Mahoney (New York: Dover, 1979).
6.       Pada tahun 1641. Meditationes de prima philosophia (meditasi pada Falsafah Pertama), juga dikenali sebagai meditasi metafizik. Dalam bahasa Latin, terjemahan Perancis, mungkin dilakukan tanpa penyeliaan Descartes, telah diterbitkan pada tahun 1647. Termasuk enam Bantahan dan Replies. Edisi kedua, yang diterbitkan pada tahun berikutnya, termasuk bantahan tambahan dan membalas, dan Surat kepada Dinet.
7.       1644. Philosophiae Principia (Prinsip-prinsip Falsafah), Latin buku teks pada mulanya dimaksudkan oleh Descartes untuk menggantikan buku teks Aristotle yang kemudiannya digunakan di universiti-universiti. Bahasa Perancis translation, Principes de Philosophic oleh Claude Picot, di bawah pengawasan Descartes, muncul pada tahun 1647 dengan kata pengantar surat kepada Ratu Christina Sweden.
8.       1647. Notae dalam programma (Comments pada Broadsheet tertentu). A reply to Regius satu masa Henricus Descartes pengikut.
9.       1647. Usaha Tubuh Manusia. Diterbitkan selepas kematiannya.
10.    1648. Responsiones Renati Des Cartes (Perbualan dengan Burma). Nota-nota di Q & A sesi antara Descartes dan Frans Burma pada 16 April 1648. Ditemui semula pada tahun 1895 dan diterbitkan buat kali pertama pada tahun 1896. Suatu edisi dwibahasa dijelaskan (Latin dengan terjemahan Perancis), disunting oleh Jean-Marie Beyssade, telah diterbitkan pada tahun 1981 (Paris: PUF).
11.    1649. Les keghairahan de l'AME (nafsu Jiwa). Berdedikasi untuk Princess Elizabeth di Bohemia.
12.    1656. Kompendium Musicae (Arahan Muzik). Posth. Publ: Johannes Janssonius jun, Amsterdam.
13.    1657. Surat-menyurat. Diterbitkan oleh sastera Descartes wasi Claude Clerselier. Edisi ketiga, pada tahun 1667, adalah yang paling lengkap; Clerselier ditinggalkan, bagaimanapun, kebanyakan bahan berkaitan untuk matematik.

Fahaman dan pemikiran yang dicetuskan oleh Rene Descartes.
Descartes sering dianggap sebagai seorang pemikir yang pertama untuk menyediakan rangka kerja falsafah sains semula jadi, kerana ia mula untuk dibangunkannya. Dalam Wacana mengenai kaedah, dia mencuba untuk sampai kepada satu set asas prinsip bahawa seseorang itu dapat tahu sebagai benar tanpa apa-apa keraguan. Untuk mencapai matlamat ini, beliau menggunakan kaedah yang dipanggil yang dibesar-besarkan atau metafizik keraguan, juga kadang-kadang dirujuk sebagai keraguan metodologi, dia menolak apa-apa idea yang boleh ragu-ragu, dan kemudian membina semula bagi memudahkan mereka untuk memperoleh asas yang kukuh untuk pengetahuan tulen.
Pada mulanya, Descartes sampai pada satu prinsip sahaja iaitu wujudnya pemikiran. Pemikiran tidak boleh dipisahkan dari saya, oleh itu, saya wujud terkandung pada Wacana mengenai Kaedah dan Prinsip-prinsip Falsafah. Yang paling terkenal, ini dikenali sebagai cogito ergo jumlah dalam Bahasa Inggeris: "Saya fikir, oleh sebab itu aku". Oleh itu, Descartes menyimpulkan, jika dia ragu-ragu, maka sesuatu atau seseorang mesti melakukan meragui, maka hakikat bahawa dia ragu-ragu membuktikan kewujudannya. "Erti yang mudah frasa bahawa jika seseorang itu percaya kewujudan, yang di dalam dan dengan sendirinya bukti bahawa dia memang wujud.
Descartes menyimpulkan bahawa dia boleh pasti bahawa dia wujud kerana dia difikirkan. Tetapi dalam bentuk apa? Dia melihat tubuhnya melalui penggunaan deria, bagaimanapun, sebelum ini tidak boleh dipercayai. Oleh itu, Descartes menentukan bahawa pengetahuan yang pasti adalah bahawa dia adalah satu perkara yang berfikir. Pemikiran adalah apa yang dia lakukan, dan kuasanya mesti datang dari intipati beliau. Descartes mentakrifkan "pemikiran" (cogitatio) sebagai "apa yang berlaku dalam diri saya bahawa saya sedar dengan serta-merta itu, setakat yang saya sedar". Pemikiran Oleh itu, setiap aktiviti orang yang dia akan segera sedar.
Untuk menunjukkan lagi batasan deria, Descartes hasil dengan apa yang dikenali sebagai Argumen Wax. Beliau menganggap sekeping lilin, derianya memberitahunya bahawa ia mempunyai ciri-ciri tertentu, seperti bentuk, tekstur, saiz, warna, bau, dan sebagainya. Apabila Descartes membawa lilin ke arah api, ciri-ciri ini bertukar sepenuhnya. Walau bagaimanapun, ia kelihatan bahawa ia masih perkara yang sama, ia masih kepingan yang sama lilin, walaupun data deria memberitahunya bahawa semua ciri-ciri adalah berbeza. Oleh itu, untuk memahami sifat lilin, dia harus mengetepikan deria. Dia mesti menggunakan fikirannya. Descartes menyimpulkan:
"Oleh itu, sesuatu yang saya fikir, saya melihat dengan mata saya sebenarnya berpegang semata-mata oleh fakulti penghakiman yang ada pada diriku. "
Dengan cara ini, Descartes berjaya untuk membina sebuah sistem pengetahuan, persepsi membuang sebagai potongan tidak boleh dipercayai dan bukannya mengakui hanya sebagai satu kaedah. Dalam Meditasi ketiga dan kelima, beliau menawarkan bukti ontologi Allah ihsan melalui kedua-dua hujah ontologi dan hujah cap dagang. Kerana Tuhan adalah baik hati, dia boleh mempunyai beberapa kepercayaan dalam akaun realiti derianya memberikan kepadanya, Tuhan telah menyediakan beliau dengan fikiran kerja dan sistem deria dan bukan menghendaki untuk menipu dia. Dari andaian ini, bagaimanapun, beliau akhirnya menubuhkan kemungkinan memperolehi pengetahuan tentang dunia berdasarkan potongan dan persepsi dari segi epistemologi. Oleh itu, beliau boleh dikatakan telah menyumbang idea-idea seperti konsep yang ketat foundationalism dan kemungkinan bahawa sebab satu-satunya kaedah yang boleh dipercayai mencapai ilmu.
Descartes juga menulis tindak balas kepada keraguan tentang kewujudan dunia luar. Beliau berhujah bahawa persepsi pancaindera yang datang kepadanya secara sukarela, dan bukan dihendaki olehnya. Mereka di luar derianya dan menurut Descartes, ini adalah bukti kewujudan sesuatu di luar fikirannya, dan dengan itu, dunia luar. Descartes terus  menunjukkan bahawa perkara-perkara di dunia luar adalah bahan dengan berhujah bahawa Tuhan tidak akan memperdayakan beliau untuk idea-idea yang sedang dihantar, dan bahawa Tuhan telah memberikan kepadanya "kecenderungan" untuk mempercayai bahawa idea-idea seperti ini adalah disebabkan oleh bahan sesuatu.
Descartes dalam Passions of the Soul and The Description of the Human Body mencadangkan bahawa badan berfungsi seperti mesin, bahawa ia mempunyai sifat-sifat bahan lanjutan dan gerakan, dan bahawa ia mengikut undang-undang alam. Minda (atau roh), telah diterangkan sebagai entiti bukan kebendaan yang tidak mempunyai lanjutan dan gerakan, dan tidak mengikut undang-undang alam. Descartes berhujah bahawa manusia hanya mempunyai fikiran dan minda berinteraksi dengan badan pada kelenjar pineal. Bentuk dualisme atau berbelah bahagi ini mencadangkan minda mengawal badan, tetapi badan juga boleh mempengaruhi minda jika tidak rasional, seperti apabila rakyat bertindak keluar dari keghairahan. Kebanyakan akaun sebelumnya hubungan antara minda dan badan adalah pelbagai arah.
Descartes mencadangkan bahawa kelenjar pineal "the seat of the soul" kerana beberapa sebab. Pertama, jiwa adalah kesatuan, dan tidak seperti banyak kawasan otak kelenjar pineal kelihatan kesatuan walaupun pemeriksaan mikroskopik berikutnya telah mendedahkan ia dibentuk dua hemisfera. Kedua, Descartes mendapati bahawa kelenjar pineal yang terletak berhampiran ventrikel. Beliau percaya cecair serebrospina ventrikel yang bertindak melalui saraf untuk mengawal badan, dan bahawa kelenjar pineal mempengaruhi proses ini. Akhir sekali, walaupun Descartes menyedari bahawa kedua-dua manusia dan haiwan mempunyai kelenjar pineal, beliau percaya bahawa manusia hanya mempunyai fikiran. Ini membawa beliau kepada kepercayaan bahawa haiwan tidak boleh merasa sakit, dan amalan Descartes pembedahan makhluk hidup atau pembedahan haiwan hidup, telah digunakan secara meluas di seluruh Eropah sehingga Zaman Kesedaran. Dualisme Cartesian menetapkan agenda untuk perbincangan falsafah masalah minda-badan selama bertahun-tahun selepas kematian Descartes.

Kepercayaan agama
Kepercayaan agama Rene Descartes telah melalui banyak dibahaskan dalam bulatan ilmiah. Beliau mendakwa untuk menjadi Roman Katolik yang taat, mendakwa bahawa salah satu maksud yang meditasi adalah untuk mempertahankan agama Kristian. Walau bagaimanapun, dalam era sendiri, Descartes telah dituduh melindungi deist rahsia atau kepercayaan ateis. Kontemporari Blaise Pascal berkata bahawa "Saya tidak boleh memaafkan Descartes, dalam semua falsafah beliau, Descartes melakukan yang terbaik untuk mengetepikan dengan Tuhan Tetapi Descartes tidak dapat mengelakkan menyoalsiasat Tuhan untuk menetapkan dunia dalam gerakan dengan snap satu jari agung itu. Selepas itu, dia tidak mempunyai penggunaan yang lebih bagi Allah. "
Menurut Stephen Gaukroger Descartes mempunyai kepercayaan agama yang mendalam sebagai seorang Katolik, yang dia dikekalkan hingga ke hari kematiannya, bersama-sama dengan keinginan tegas, bersemangat untuk mencari kebenaran. Selepas Descartes meninggal dunia di Sweden, Queen Christina turun takhta singgahsananya untuk menukar menjadi Roman Katolik. Roman Katolik hanya dengan siapa dia mempunyai hubungan berpanjangan Descartes, yang tutor peribadinya.


Karya Pemikiran Utama Rene Descartes.
I am thinking therefore I exist. ("Saya fikir, oleh sebab itu aku") adalah pernyataan falsafah Latin yang dicadangkan oleh Rene Descartes. Erti yang mudah frasa bahawa seseorang yang tertanya-tanya sama ada atau tidak wujud, dan dengan sendirinya, bukti bahawa sesuatu, "I", wujud untuk melakukan pemikiran. Walau bagaimanapun, ini "I" tidak adalah orang yang lebih atau kurang kekal kita panggil "I". Ia mungkin bahawa sesuatu yang difikirkan adalah semata-mata seketika, dan tidak yang sama sebagai sesuatu yang berbeza yang berfikir masa depan.
Frasa yang menjadi elemen asas falsafah Barat, kerana ia dilihat untuk membentuk satu asas untuk pengetahuan semua. Walaupun pengetahuan yang lain boleh menjadi khayalan imaginasi, penipuan atau kesilapan, perbuatan yang sangat meragui kewujudan sendiri menghidangkan kepada sesetengah pihak sebagai bukti realiti kewujudan sendiri, atau sekurang-kurangnya bahawa pemikiran seseorang.
Kenyataan itu kadang-kadang diberikan sebagai Dubito, ergo cogito, ergo sum ("Saya ragu-ragu, oleh itu saya fikir, oleh sebab itu aku"), walaupun perluasan ini tidak pernah digunakan oleh Descartes sendiri dan berpotensi mengelirukan, kerana ia menunjukkan bahawa Descartes berhujah berdasarkan keraguan, sedangkan ia wujud dalam apa-apa aktiviti mental apa pun.
Satu kesilapan yang biasa ialah bahawa orang-orang mengambil kenyataan itu sebagai bukti bahawa mereka, sebagai seorang manusia, wujud. Walau bagaimanapun, ia adalah kesimpulan yang sangat terhad yang tidak melakukan apa-apa untuk membuktikan badan sendiri bahawa salah satu wujud, apatah lagi apa-apa sahaja yang dilihat dalam alam semesta fizikal. Ia hanya membuktikan bahawa minda seseorang itu wujud (bahawa sebahagian daripada individu yang memerhati diri melakukan meragui). Ia tidak menolak kemungkinan lain, seperti bangun untuk mencari diri sendiri untuk menjadi rama-rama yang telah bermimpi mempunyai hidup kehidupan manusia. Penyata asal Descartes adalah "Je pense donc je suis," dari Wacana mengenai Kaedah (1637). Beliau menulis dalam Perancis, tidak dalam bahasa Latin dan dengan itu mencapai penonton yang lebih luas di negara itu daripada ulama. Dia menggunakan Latin " Cogito ergo sum" dalam Prinsip-prinsip Falsafah (1644), Bahagian 1, artikel 7, "kemudian. Ac proinde Mencari dalam cognitio, ego cogito, Cogito ergo sum, est omnium prima & certissima, quæ cuilibet ordine philosophanti occurrat" (Bahasa Inggeris: "cadangan ini, saya fikir, oleh sebab itu aku, adalah yang pertama dan yang paling tertentu yang menyampaikan sendiri kepada sesiapa yang menjalankan fikirannya dalam perintah."). Pada masa itu, hujah telah menjadi popular dikenali di dunia berbahasa Inggeris sebagai '"Cogito ergo Sum" hujah' yang biasanya dipendekkan kepada "Cogito" apabila merujuk kepada prinsip hampir di semua tempat lain.
Cogito ergo jumlah frasa tidak digunakan dalam meditasi Descartes Falsafah Pertama tetapi istilah "cogito" (sering mengelirukan) yang digunakan untuk merujuk kepada hujah daripada. Dalam meditasi, frasa Descartes kesimpulan hujah sebagai "bahawa cadangan itu, saya ada, semestinya benar apabila ia dikemukakan atau yang difikirkan dalam fikiran saya.".
Pada awal meditasi kedua, setelah sampai ke tempat yang difikirkannya untuk menjadi tahap akhir keraguan hujah dari kewujudan tuhan menipu Descartes meneliti kepercayaan untuk melihat jika ada telah terselamat keraguan. Dalam kepercayaan dalam kewujudannya sendiri, beliau mendapati bahawa ia adalah mustahil untuk meragui bahawa dia wujud. Walaupun terdapat seorang dewa menipu atau setan yang jahat, kepercayaan dalam kewujudan mereka sendiri akan selamat, bagaimana seseorang itu boleh ditipu melainkan jika salah satu wujud untuk terpedaya?
Tetapi saya yakin kepada diri saya sendiri bahawa terdapat sama sekali tiada di dunia, tiada langit, bumi tidak, tidak minda, tidak ada badan-badan. Adakah sekarang mengikuti bahawa saya juga tidak wujud? No Jika saya meyakinkan diri saya sesuatu atau fikir apa-apa pada semua, maka saya pasti wujud. Tetapi ada penipu kuasa tertinggi dan licik yang sengaja dan sentiasa menipu saya. Dalam kes itu, saya juga sudah pasti wujud, jika dia menipu saya dan biarkan dia menipu saya seberapa banyak yang dia boleh, dia tidak akan membawa kira-kira yang saya apa-apa, selagi saya berfikir bahawa saya sesuatu. Jadi, selepas menimbangkan semua yang sangat teliti, saya akhirnya pasti akan menyimpulkan bahawa cadangan itu, saya, saya ada, semestinya benar apabila ia dikemukakan oleh saya atau yang difikirkan dalam fikiran saya.
Terdapat tiga nota penting yang perlu diingat di sini. Pertama, dia mendakwa hanya kepastian kewujudan sendiri dari sudut pandangan pertama dia tidak membuktikan kewujudan minda lain di titik ini. Ini adalah sesuatu yang difikir secara mendalam oleh setiap daripada kita untuk diri kita sendiri, seperti yang kita mengikuti kursus yang meditasi. Kedua, beliau tidak mengatakan bahawa kewujudannya adalah perlu, dia mengatakan bahawa jika difikirkannya, maka semestinya dia wujud. Ketiga, kenyataan ini "Saya, saya wujud" diadakan benar tidak berdasarkan potongan atau induksi empirikal tetapi pada kejelasan dan sendiri bukti usul.
Descartes tidak menggunakan kepastian pertama, cogito, sebagai asas untuk membina pengetahuan lanjut, sebaliknya, ia adalah alasan yang kukuh yang padanya dia boleh berdiri sebagai dia bekerja untuk memulihkan kepercayaan. Ketika dia meletakkan Archimedes digunakan untuk menuntut hanya satu firma dan titik tak alih untuk mengalihkan seluruh bumi, jadi saya juga boleh mengharapkan sesuatu yang hebat jika saya berjaya mencari hanya satu perkara, walaupun sedikit, yang tertentu dan tidak goyah.

Pengaruh Rene Descartes
Descartes yang dinyatakan untuk mewujudkan satu sistem pemikiran yang baru yang akan menyatukan semua pengetahuan. Ia adalah aku janji terbesar dalam falsafah sejak Aristotle. Hasilnya, Descartes dikenali sebagai pengasas falsafah moden.
Descartes falsafah meletakkan penekanan yang berat pada penaakulan deduktif dan matematik. Beliau telah membangunkan alat baru seperti geometri analisis dan sistem koordinat yang banyak meningkatkan keupayaan ahli-ahli sains untuk menggunakan matematik untuk model dunia fizikal; memperkukuh takrif sains sebagai kajian kuantiti diukur.
Pengaruh Rene Descartes terbesar dalam bidang sains, dan budaya, datang dari model 'dualistik' realiti. Descartes mencadangkan bahawa realiti terdiri daripada dua alam yang berasingan: alam fizikal dan alam mental.
1.       Alam fizikal alam benda-benda dan tenaga. Sifat-sifatnya dapat diukur dan kerana itu boleh dikaji oleh sains. Semua dalam alam ini beroperasi dengan sifat-sifat mekanikal semata-mata. Descartes termasuk badan sebagai sebahagian daripada alam fizikal, ia dilihat sebagai mesin biologi dengan tidak akan bebas.
2.       Alam mental alam minda dan jiwa, yang dilihat sebagai 'transenden' kepada realiti fizikal. Ciri-ciri alam mental tidak boleh diukur (kerana mereka tidak wujud secara fizikal) dan dengan itu jatuh di luar bidang sains. Alam ini ialah hal perkara falsafah dan agama.
3.       Descartes pendekatan dual berkhidmat sains pada masa itu. Dengan meletakkan sains dan agama dalam alam yang berlainan, ia dibenarkan saintis untuk meneruskan tanpa dibakar di kayu pancang kerana bidaah. Ia juga, bagaimanapun, telah mempunyai pengaruh yang besar terhadap budaya kita.
4.       Ia meletakkan kajian fikiran di luar bidang sains. Ini mempunyai akibat yang serius untuk psikologi, yang mesti sama ada: a) membuang 'minda' sebagai sesuatu perkara yang tertakluk, dan mengambil pandangan yang semata-mata mekanistik tingkah laku, atau b) termasuk 'minda' sebagai mata pelajaran yang akan disiasat dan dicap sebagai tidak saintifik.
5.       Ia dipisahkan teknologi (alam fizikal) dari etika (alam mental). Jurutera jarang sekali diperlukan untuk mengambil kelas pada etika, dan ahli-ahli falsafah jarang dikehendaki untuk mengambil kelas pada kejuruteraan. Pada dasarnya, teknologi yang dibangunkan di luar mana-mana pertimbangan mestilah melalui kebijaksanaan.
6.       Pandangan tubuh badan sebagai mesin telah membawa kepada pendekatan yang sangat mekanikal untuk perubatan, berpengaruh ke atas penyembuhan kepercayaan pesakit dan iman, dan kepentingan hubungan pesakit-doktor, telah pada dasarnya diabaikan.

Pandangan Mengenai Rene Descartes.
Rene Descartes adalah salah seorang tokoh yang terkemuka pada abad ke-16. Kaedah untuk mengetahui kebenaran menganalisis dan terdiri daripada empat kaedah-kaedah: 1. Menerima apa-apa sebagai benar kecuali apa yang boleh jelas dilihat begitu dan tidak lebih daripada yang boleh dianggap begitu jelas dan nyata bahawa seseorang tidak boleh mempunyai kesempatan untuk keraguan, 2. Bahagikan setiap masalah ke seperti kebanyakan yang mungkin dan menyelesaikan setiap cara yang terbaik, 3. Menjalankan renungan salah satu dalam perintah yang sewajarnya, yang bermula dengan sedikit yang paling mudah dan meneruskan demi sedikit, atau ijazah, pengetahuan yang paling kompleks. 4. Enumerations begitu lengkap dan ulasan umum bahawa seseorang boleh tertentu tidak tiada.
Rene Descartes mengemukakan idea suatu yang dianggap 'jelas' jika ia hadir dan jelas kepada minda yang penuh perhatian, dan 'jelas' jika ia dilihat sebagai begitu tepat dan berbeza dari semua objek lain yang mengandungi apa-apa yang tidak dilihat dengan jelas. Melalui falsafah yang dihasilkannya iaitu, “Saya Berfikir, Maka Saya Ada” dilihat sebagai benar setiap masa minda yang difikirkan. Sebab mesti sempurna atau lebih sempurna daripada kesan. Dalam falsafah beliau Tuhan adalah bahan sempurna dan seterusnya kekal dan semestinya wujud dan kreatif. Minda dan perkara yang jelas berbeza bahan-bahan inti pati perkara dilanjutkan, tetapi intipati fikiran untuk berfikir sedalam-dalamnya dan seluas yang boleh. Dengan kecuali kuasa kreatif dan mengekalkan Tuhan, benda tidak perlu lagi wujud.
Beliau cuba untuk memulakan semula falsafah ke arah yang baru. Sebagai contoh, falsafah beliau enggan menerima tradisi Aristotle dan Scholastic yang telah dikuasai pemikiran falsafah sepanjang tempoh Zaman Pertengahan, ia cuba untuk sepenuhnya mengintegrasikan falsafah dengan sains baru dan Descartes mengubah hubungan antara falsafah dan teologi.
Terdapat dua idea falsafah yang paling terkenal daripada Descartes orang-orang yang kaedah keraguan hiperbola, dan hujah bahawa, walaupun seseorang itu boleh ragu-ragu, seseorang itu tidak dapat disangkal lagi bahawa dia wujud. Yang pertama ini terdiri daripada aspek utama kaedah falsafah Descartes. Beliau enggan untuk menerima kuasa ahli falsafah sebelumnya tetapi beliau juga enggan menerima ketaatan deria sendiri. Dalam mencari asas bagi falsafah, apa sahaja yang boleh menjadi ragu-ragu mesti ditolak. Dia memutuskan hanya mempercayai apa yang dengan jelas dan nyata dilihat sebagai di luar apa-apa keraguan. Oleh itu, Descartes sendiri mengatakan terdapat lapisan kepercayaan dan pendapat yang kabur dari pemerhatian beliau yang sebenar. Tetapi walaupun dalam kuantiti yang  kecil, tidak dapat dielakkan bahawa sesuatu keraguan itu mempunyai pengaruh besar dalam mencari siapakah dan apakah yang kita fikirkan dan kita berada di dalamnya.
Hasil pemikiran Descartes adalah untuk membina sekeping pengetahuan, bahawa pada peringkat tidak kemungkinan keraguan yang dibenarkan untuk rayap kembali. Dengan cara ini, Descartes membuktikan bahawa dia sendiri mesti mempunyai perwatakan asas pemikiran, dan bahawa benda pemikiran ini (minda) adalah agak berbeza dari tubuhnya, kewujudan Allah, kewujudan dan sifat dunia luar dan sebagainya. Apa yang penting ini bagi Descartes, bahawa dia menunjukkan ilmu yang benar-benar mungkin terjadi dan yang lebih khusus, pengetahuan matematik berasaskan saintifik dunia material.
Descartes boleh meneruskan untuk membina semula sistem kepercayaan sebelum ini diragui di atas asas ini benar-benar tertentu. Kepercayaan-kepercayaan ini, yang semula ditubuhkan dengan kepastian yang mutlak, termasuk kewujudan dunia yang badan-badan di luar minda, perbezaan dualistik minda tidak penting dari badan, dan model mekanistik fizik berdasarkan idea-idea yang jelas dan nyata tentang geometri. Ini menunjuk ke arah rehat kedua, utama dengan tradisi Aristotle Scholastic bahawa Descartes bertujuan untuk menggantikan sistem mereka berdasarkan penjelasan sebab-musabab yang terakhir dengan sistem yang berdasarkan prinsip-prinsip mekanistik. Descartes juga memohon rangka kerja mekanistik ini kepada operasi tumbuh-tumbuhan, binatang dan tubuh manusia, sensasi dan keghairahan. Semua ini akhirnya memuncak di dalam sistem moral yang berdasarkan konsep "kemurahan hati."

PENUTUP
Hasil pemikiran Descartes adalah untuk membina sekeping pengetahuan, bahawa pada peringkat tidak kemungkinan keraguan yang dibenarkan untuk rayap kembali. Dengan cara ini, Descartes membuktikan bahawa dia sendiri mesti mempunyai perwatakan asas pemikiran, dan bahawa benda pemikiran ini (minda) adalah agak berbeza dari tubuhnya, kewujudan Allah, kewujudan dan sifat dunia luar dan sebagainya. Apa yang penting ini bagi Descartes, bahawa dia menunjukkan ilmu yang benar-benar mungkin terjadi dan yang lebih khusus, pengetahuan matematik berasaskan saintifik dunia material.
Descartes boleh meneruskan untuk membina semula sistem kepercayaan sebelum ini diragui di atas asas ini benar-benar tertentu. Kepercayaan-kepercayaan ini, yang semula ditubuhkan dengan kepastian yang mutlak, termasuk kewujudan dunia yang badan-badan di luar minda, perbezaan dualistik minda tidak penting dari badan, dan model mekanistik fizik berdasarkan idea-idea yang jelas dan nyata tentang geometri. Ini menunjuk ke arah rehat kedua, utama dengan tradisi Aristotle Scholastic bahawa Descartes bertujuan untuk menggantikan sistem mereka berdasarkan penjelasan sebab-musabab yang terakhir dengan sistem yang berdasarkan prinsip-prinsip mekanistik. Descartes juga memohon rangka kerja mekanistik ini kepada operasi tumbuh-tumbuhan, binatang dan tubuh manusia, sensasi dan keghairahan. Semua ini akhirnya memuncak di dalam sistem moral yang berdasarkan konsep "kemurahan hati."
Gambaran keseluruhan pemikiran falsafah Descartes berkaitan dengan metafizik kepelbagaian, epistemologi, agama, isu-isu moral dan saintifik, yang meliputi pelbagai karya-karya beliau diterbitkan dan surat-menyurat.


Sumber.
  1. The European Graduate School (Graduate and Firstgraduate Studies)(Online)
  2. http://www.egs.edu/library/rene-descartes/biography/#
  3. Rene Descartes (1596-1650) (Online)
  4. http://www.psych.utah.edu/gordon/Classes/Psy4905Docs/PsychHistory/Cards/Descartes.html
  5. René Descartes Born: 31 March 1596 in La Haye (now Descartes),Touraine, France Died: 11
  6. Feb 1650 in Stockholm, Sweden (Online)
  7. http://www.gap-system.org/~history/Biographies/Descartes.html
  8. Wisdom Superme (Online)
  9. http://www.wisdomsupreme.com/dictionary/rene-descartes.php


No comments:

Post a Comment