Wednesday, April 11, 2012

KOD AMALAN BAIK KE ATAS KEPERLUAN OPERASI (Pemberhentian)

(1) Akta ini mentakrifkan pemecatan berdasarkan keperluan operasi seseorang majikan yang sebagai salah satu yang berdasarkan kepada keperluan ekonomi, teknologi, struktur atau yang seumpamanya majikan. Adalah sukar untuk mentakrifkan semua keadaan yang sah mungkin membentuk asas pemecatan sebab ini. Sebagai peraturan umum, sebab-sebab ekonomi orang-orang yang berkaitan dengan pengurusan kewangan perusahaan itu. Sebab teknologi merujuk kepada pengenalan teknologi baru yang boleh menjejaskan hubungan kerja sama ada dengan membuat kerja yang sedia ada yang berlebihan atau dengan yang memerlukan para pekerja untuk menyesuaikan diri dengan teknologi baru atau penyusunan semula berbangkit tempat kerja. Sebab struktur berkaitan dengan pemberhentian jawatan berikutan dengan penyusunan semula perusahaan majikan.


(2) pemecatan untuk keperluan operasi telah dikategorikan sebagai "tidak bersalah" pemecatan. Dalam erti kata lain, ia tidak pekerja yang bertanggungjawab untuk penamatan pekerjaan. Kerana pemberhentian adalah pemecatan "tidak bersalah" dan kerana kos manusia, Akta ini meletakkan tanggungjawab khusus kepada majikan, kebanyakan yang diarahkan ke arah memastikan semua alternatif yang mungkin kepada pemecatan diterokai dan pekerja yang dibuang kerja dilayan dengan adil .

(3) kewajipan yang diletakkan di atas majikan kedua-dua prosedur dan substantif. Tujuan perundingan ialah untuk membenarkan pihak-pihak, dalam bentuk latihan bersama menyelesaikan masalah, berusaha untuk mencapai kata sepakat jika yang adalah mungkin. Perkara-perkara di mana perundingan perlu disenaraikan dalam s189 (2). Seksyen ini memerlukan pihak-pihak cuba untuk mencapai kata sepakat mengenai, antara lain, langkah-langkah yang sesuai untuk mengelakkan pemecatan. Supaya ini menjadi berkesan, proses perundingan mesti bermula dengan seberapa segera sebagai pengurangan tenaga kerja, melalui pemberhentian pekerja atau pertindihan kerja, yang dimaksudkan oleh majikan supaya alternatif yang mungkin boleh diterokai. Majikan dengan suci semua baik perlu menyimpan minda yang terbuka sepanjang dan serius mempertimbangkan cadangan yang dikemukakan.

(4) Akta ini juga memperuntukkan bagi pendedahan maklumat oleh majikan mengenai perkara-perkara yang berkaitan dengan perundingan. Walaupun perkara-perkara yang lebih mana maklumat bagi maksud perundingan diperlukan dinyatakan dalam s189 (3), senarai dalam seksyen itu tidak merupakan satu tertutup. Jika pertimbangan lain daripada mereka yang disenaraikan adalah berkaitan dengan pemecatan yang dicadangkan atau pembangunan cadangan alternatif, mereka perlu didedahkan kepada pihak perunding. Sekiranya perselisihan pendapat tentang maklumat apa yang akan didedahkan mana-mana pihak boleh merujuk pertikaian itu kepada CCMA dari segi seksyen 16 (6) Akta ini.

(5) Tempoh di mana perundingan perlu melanjutkan tidak ditakrifkan dalam Akta ini. Keadaan sekitar proses perundingan yang berkaitan dengan menentukan tempoh yang munasabah. Perundingan yang sesuai termasuk:

(A) peluang untuk berjumpa dan melaporkan kembali kepada pekerja;

(B) peluang untuk bertemu dengan majikan;

(C) permintaan itu, penerimaan dan balasan maklumat.

(6) lebih mendesak keperluan oleh perniagaan untuk bertindak balas terhadap faktor-faktor yang membawa kepada penamatan mana-mana dimaksudkan pekerjaan, lebih dipenggal proses perundingan mungkin. Segera mungkin tidak, bagaimanapun, disebabkan oleh kegagalan untuk memulakan proses perundingan secepat pengurangan tenaga kerja adalah mungkin. Sebaliknya pihak yang berhak untuk berunding mesti memenuhi, dengan seberapa segera, dan sekerap yang mungkin semunasabahnya dapat dilaksanakan dalam proses perundingan.

(7) Jika satu atau lebih pekerja akan dipilih untuk pemecatan daripada beberapa pekerja, Akta ini memerlukan kriteria bagi pemilihan mereka mesti sama ada bersetuju dengan pihak perunding atau jika tiada kriteria yang telah dipersetujui sebagai kriteria yang adil dan objektif.

(8) Kriteria yang melanggar hak asasi yang dilindungi oleh Akta ini apabila mereka memohon, tidak boleh berlaku adil. Ini termasuk pemilihan di atas asas keahlian kesatuan atau aktiviti, kehamilan, atau beberapa alasan lain diskriminasi yang tidak adil. Kriteria yang berada di muka ia neutral perlu diperiksa dengan teliti untuk memastikan bahawa apabila mereka memohon, mereka tidak mempunyai kesan diskriminasi. Sebagai contoh, untuk memilih hanya pekerja sambilan untuk pemberhentian mungkin diskriminasi terhadap wanita, kerana wanita terutamanya yang bekerja dalam kerja-kerja sambilan.

(9) Kriteria pemilihan yang secara amnya diterima sebagai adil termasuk tempoh perkhidmatan, kemahiran dan kelayakan. Pada amnya, ujian bagi kriteria yang adil dan objektif akan berpuas hati dengan menggunakan prinsip "masuk kemudian pertama keluar" (LIFO). Mungkin terdapat keadaan di mana prinsip LIFO atau kriteria lain yang perlu disesuaikan. Prinsip LIFO sebagai contoh tidak perlu beroperasi untuk melemahkan program tindakan afirmatif yang dipersetujui. Pengecualian juga mungkin termasuk pengekalan pekerja berdasarkan kriteria yang disebutkan di atas yang merupakan asas kepada kejayaan operasi perniagaan. Pengecualian ini bagaimanapun perlu dirawat dengan berhati-hati.

(10) Pekerja yang dibuang kerja atas sebab-sebab yang berdasarkan keperluan operasi majikan berhak kepada penggajian yang pemutusan imbuhan sekurang-kurangnya satu minggu bagi setiap tahun genap perkhidmatan berterusan dengan majikan melainkan jika majikan dikecualikan daripada peruntukan seksyen 196. Keperluan minimum ini tidak melepaskan majikan daripada cuba untuk mencapai kata sepakat mengenai gaji pemutusan dalam tempoh perundingan. Hak kesatuan sekerja, melalui perundingan bersama, untuk mendapatkan peningkatan pemotongan gaji minimum berkanun tidak terhad atau dikurangkan dalam apa jua cara.

(11) Jika seseorang pekerja sama ada diterima atau tidak munasabah enggan menerima tawaran pekerjaan alternatif, kakitangan berkanun hak untuk gaji pemutusan dilucuthakkan. Kemunasabahan ditentukan oleh pertimbangan kewajaran tawaran pekerjaan alternatif dan kewajaran keengganan pekerja. Dalam kes pertama, faktor-faktor objektif seperti keselamatan saraan, status dan kerja adalah berkaitan. Dalam kes kedua, keadaan peribadi pekerja memainkan peranan yang lebih besar.

(12) (1) Pekerja yang dibuang kerja atas sebab-sebab yang berdasarkan keperluan operasi majikan perlu diberi keutamaan jika majikan lagi mengupah pekerja yang mempunyai kelayakan yang setanding, tertakluk kepada -

(A) pekerja tersebut, setelah diminta oleh majikan, dan setelah dinyatakan dalam masa yang munasabah dari tarikh pemecatan keinginan untuk-disewa semula;

(B) had semasa pada rehiring keutamaan. Had masa mestilah berpatutan dan mestilah subjek perundingan.

(2) Jika syarat-syarat di atas dipenuhi, majikan perlu mengambil langkah yang munasabah untuk memberitahu pekerja, termasuk pemberitahuan kepada wakil kesatuan sekerja, tawaran pekerjaan semula.

No comments:

Post a Comment